رایج‌ترین مشکلات دیگ بخار

در این مقاله 7 مورد از رایج‌ترین مشکلات دیگ بخار رو برای شما عنوان کردیم که هر کدوم میتونن در صورت تشخیص سریع به راحتی حل بشن ولی اگر مورد توجه قرار نگیرن، همین مشکلات ساده میتونن به مشکلی ریشه‌ای و سخت تبدیل بشن.

در این مقاله میخوانیم:

شنیدن صدای قل قل آب

منجمد شدن لوله میعانات

خاموش شدن چراغ پیلوت

چکه کردن و نشتی آب

خراب شدن ترموستات

گرم نشدن رادیاتور

گرم نشدن آب و گرمایش نامنظم

مشکلات رایج دیگ بخار

صدای قل قل آب جوش

ممکنه گاهی صدایی شبیه به قل قل آب جوش در کتری رو از دیگ بشنوید. مبدل حرارتی دیگ بخار شما با گذشت زمان رسوب می‌گیره. رسوب گرفتن بر اثر تبخیر آب ایجاد میشه و اگر رسوبزدای الکترونیکی نصب نکرده باشید این اتفاق خیلی طبیعیه که دیگ شما پر از رسوب بشه و این رسوبات میتونن جریان آب رو در مبدل‌های حرارتی مسدود کنن.

این رسوبات باعث میشن دیگ مجبور بشه بیشتر گرم بشه و در نتیجه صدای قل قل آب شنیده بشه. در این حالت شما باید یه فکر رسوب زدایی و نصب سریع رسوبزدای الکترونیکی یا بهتر از اون رسوب زدای رادیویی باشید.

منجمد شدن لوله میعانات

دیگ‌های بخار جدید، دیگ‌هایی چگالشی هستن و در این نوع سیستم، برای حذف گازهای زائد تولید شده در دیگ بخار از لوله میعانات استفاده میشه. زمانی که هوا خیلی سرد باشه، خطر یخ زدن لوله میعانات دیگ بخارمون خیلی بالا میره؛ در نتیجه آب یخ می‌زنه و باعث بسته شدن لوله‌ها میشه.

این مشکل با یخ زدایی لوله میعانات از بین میره. شما باید با استفاده از آب گرم (نه آب جوش!) یا پارچه آغشته به آب گرم و کشیدنش روی لوله، یخ داخل لوله رو ذوب کنید.

خاموش شدن چراغ پیلوت

وقتی که چراغ پیلوت خاموش میشه، معمولا به این معنا هست که ترموکوبل دیگ شما مشکل پیدا کرده. ترموکوبل به گازرسانی دیگ بخار کمک می‌کنه. البته در سیستم‌های دیگ بخار جدید احتمالش هست که دیگه با این مشکل مواجه نشید، اما باز قطعی نیست و باید مراقبش باشید.

برای روشن کردن چراغ پیلوت به‌ راحتی می‌تونید دوباره شعله اونو روشن کنید؛ اما اول باید بررسی کنید که به دیگ بخار شما گاز میرسه. اگر گاز به دیگ بخار نرسه، ممکنه به این معنا باشه که جریان گاز کل ساختمون قطع و یا شیر اصلی گاز بسته هست.

بعد از تمامی این عیب‌یابی‌ها و بررسی‌ها و اطمینان از اینکه گاز ساختمون قطع نیست و روشن شدن چراغ پیلوت، بهتر هست که با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید. اگر سیستم دیگ بخار شما نشتی گاز یا مشکل دیگه‌ای داشته باشه تعمیرکار متخصص با استفاده از ابزارهای مخصوصی میتونه این مشکل رو برطرف کنه.

چکه کردن و نشتی آب

آیا در اطراف لوله ها یا مخزن دیگ آب اضافی دیدید؟ مشکل چکه کردن و نشتی آب از مخزن دیگ بخار یکی از رایج ترین مسائل این دستگاه هست.

دیگ بخار در اثر کارکرد و گذشت زمان دچار زنگ زدگی و مشکلات دیگه میشه و بطور کلی اجزای سیستم اون کارکرد و توان قبلی خودشون رو از دست میدن!
چکه کردن و نشتی آب از دیگ بخار می‌تونه ناشی از کار کردن بیش از حد سیستم، قدیمی شدن و از کار افتادگی قطعات و یا حتی فشار بیش از حد آب باشه.
در این حالت اول باید با بررسی مخزن و لوله ها منشا اصلی این نشتی رو پیدا کنید و این مشکل رو سریعا برطرف کنید.
اگر موفق به پیدا کردن منشا نشدید بهتره خیلی سریع با یک متخصص و یا کارخانه تولید کننده تماس بگیرید.

خراب شدن ترموستات

وظیفه‌ی ترموستات دیگ بخار حفظ دمای تنظیم شده‌ی آب گرم و  گرما در ساختمون هست. وقتی دما به اشتباه تشخیص داده بشه و یا سیستم گرمایشی بی‌ دلیل خاموش و روشن بشه، ممکنه دلیلش این باشه که ترموستات نیاز به تعمیر یا تعویض داره.

 ترموستات‌ها ممکن هست که با گذشت زمان قدیمی بشن و یا سیم‌کشی اونا دچار مشکل شده باشه که در دیگ‌های بخار قدیمی این مسئله خیلی رایج بود. گاها هم ممکنه که ربطی به قدیمی بودن یا سیم‌کشی نداشته باشه و فقط تنظیمات ترموستات بهم خورده باشه.
پس اول سعی کنید تنظیماتش رو یک بار چک کنید و اگر درست نشد به فکر تعمیر و یا تعویضش باشید.

گرم نشدن آب و گرمایش نامنظم

وقتی که آب ساختمون گرم نمیشه و یا به سختی گرم میشه، ممکنه قطعات دیگ بخار شما دچار خرابی شده باشن. نبود آب گرم و گرمایش نامنظم میتونه به این معنا باشه که ترموستات دیگ بخار شما نیاز به تنظیم مجدد یا تعویض داره. البته در این حالت ممکنه که مشکل از دیگر قطعات داخلی دیگ هم باشه.

و کلام آخر

عوامل زیادی میتونن باعث بوجود اومدن مشکلات و یا از کار افتادگی دیگ بشن که هر کدومشون در صورت رسیدگی سریع و بموقع میتونن به راحتی حل بشن اما اگر بهشون توجه نشه و با به درستی تعمیر نشن میتونن باعث بوجود اومدن مشکلات بسیار جدی بشن.
لازمه این نکته رو بگیم که نگهداری از دیگ بخار کاری روزانه و بسیار جدی هست که باید به دست تکنسین ها و متخصصین حرفه‌ای و با تجربه سپرده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
فراالکتریک پیشرو در بهینه سازی تأسیسات و فرآوری فیزیکی آب